1. Podstawa prawna
    ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie wysokości opłat za udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, zbioru PESEL, ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz sposobu wnoszenia tych opłat (Dz. U. Nr 207, poz. 1298);
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 214, poz. 1353).

    2. Organy udostępniające dane
  1. Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia organ gminy.
  • Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych w odniesieniu do województwa udostępnia wojewoda.
  • Dane ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (OEWiUDO) udostępnia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
  • Dysponując ostatnim adresem osoby poszukiwanej, wniosek o udostępnienie danych tej osoby należy skierować do właściwego organu gminy. Gmina jest podstawowym źródłem informacji o osobie, uprawnionym do potwierdzania miejsca zameldowania, dysponuje także wiedzą o nowym adresie osoby wymeldowanej.


    3. Wymagane dokumenty 

    1. wypełniony wniosek o udostępnienie danych
        
      9 KB
      Wniosek o udostępnienie danych ze zbioru PESEL


      77 KB

      Wniosek o udostępnienie danych ze zbioru PESEL
    2. dowód dokonania opłaty,
      Opłata za udostępnienie jednostkowych danych wynosi 31 zł.
      Opłatę wnosi się na rachunek bankowy GBS Międzyrzecz o/ Przytoczna
       nr konta 42 8367 0000 0050 0281 6000 0001
    3. W przypadku gdy wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie. Opłata skarbowa w wysokości 17 zł powinna zostać uiszczona na rachunek bankowy :
      GBS Międzyrzecz o/ Przytoczna
       nr konta 42 8367 0000 0050 0281 6000 0001
    4. dokumenty potwierdzające interes prawny lub faktyczny w uzyskaniu danych
    5. przykłady dokumentów potwierdzających interes prawny:
      wezwanie sądowe, wezwanie komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie osoby, której dane mają być udostępnione wobec wnioskującego o udostępnienie danych (np. kopie umów, wezwań do zapłaty, faktur, wyroków sądowych itp.)
      Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których te dane dotyczą.

      Informacje niezbędne do zidentyfikowania osoby poszukiwanej

      Poza imieniem i nazwiskiem należy podać inne dane poszukiwanej osoby np.:
      • imiona rodziców,
      • data i miejsce urodzenia,
      • numer PESEL,
      • seria i numer dowodu osobistego.

        Podmioty upoważnione do uzyskania danych nieodpłatnie:
        • organy administracji publicznej,
        • sądy,
        • prokuratura,
        • Policja,
        • Straż Graniczna,
        • Służba Więzienna,
        • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
        • Służba Wywiadu Wojskowego,
        • Służba Celna,
        • Żandarmeria Wojskowa,
        • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
        • Agencja Wywiadu,
        • Biuro Ochrony Rządu,
        • Centralne Biuro Antykorupcyjne,
        • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych
        • straże gminne /miejskie/,
        • organy kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego,
        • państwowe i komunalne jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
        • Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.