Informacja na temat przepisów dot. usuwania drzew i krzewów
Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy na wniosek posiadacza nieruchomości. Jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem – do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela (art.83 ust.1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody Dz.U. Nr 92, poz.880 z późn zm). Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków (art.83 ust.2 ustawy o ochronie przyrody). Nie wymaga zezwolenia usunięcie drzew lub krzewów (art.83 ust.6 w/w ustawy): - w lasach, - owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, - na plantacjach drzew lub krzewów, - których wiek nie przekracza 5 lat. Wójt Gminy wymierza administracyjną karę pieniężną (art.88 ust.1 wym. ustawy) za: - zniszczenie drzew lub krzewów spowodowane niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych lub wykorzystywaniem sprzętu mechanicznego oraz zastosowaniem środków chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności, - usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, - zniszczenie drzew lub krzewów spowodowane niewłaściwą ich pielęgnacją. Wysokość kar jest zależna od gatunku drzewa oraz obwodu jego pnia i ustalana jest na podstawie stawek jednostkowych, które są ogłoszone w rozporządzeniu Ministra Środowiska (akt wykonawczy do ustawy o ochronie przyrody) i wynosi trzykrotność opłaty. Wójt Gminy Przytoczna przypomina, że: