Znak:RGG.6220.3.6.2016                                                                                                                                                                                                                                                                         Przytoczna, dnia 30.05.2016 r.

 

 

                       

 DECYZJA                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 77 ust. 1 pkt. 1 i 2, art. 85 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. „O udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko” (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm. ) oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez pełnomocnika Piotra Klepczyńskiego zam. Jenin, ul. Wojska Polskiego 23, 66-450 Bogdaniec, działającego w imieniu inwestora Zarządu Dróg Powiatowych      w Międzyrzeczu, Skoki 21, 66-300 Międzyrzecz

 

orzekam

 

Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla   przedsięwzięcia pn.:Przebudowa drogi powiatowej nr 1327F i 1330F w miejscowości Lubikowo”.

 

 

UZASADNIENIE

 

 

Wnioskiem z dnia 11.04.2016 r. Piotr Klepczyński działający z upoważnienia inwestora Zarządu Dróg Powiatowych w Międzyrzeczu, wystąpił do Urzędu Gminy Przytoczna o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1327F i 1330F w miejscowości Lubikowo.

 O wszczęciu postępowania strony poinformowano obwieszczeniem o wszczęciu postępowania znak: RGG.6220.3.1.2016 z dnia 15.04.2016 roku, wydanym przez Wójta Gminy Przytoczna. Pismem  z dnia 18.04.2016 r. znak: RGG.6220.3.2.2016 Wójt Gminy, zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wniósł do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zważywszy na zapisy art. 64 ust. 1 pkt. 2 cytowanej ustawy, Wójt Gminy pismem z dnia 18.04.2016 r. znak: RGG.6220.3.3.2016 wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu o wydanie opinii  w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem z dnia 26.04.2016 r. znak: NS.NZ.4201.28.2016 wyraził opinię, że dla planowanej inwestycji nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Organ opiniujący po rozważeniu wszelkich okoliczności, dotyczących ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych oraz zapobiegania powstawaniu chorób stwierdza, że realizacja przedsięwzięcia na warunkach określonych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie powinna stanowić zagrożenia dla życia i zdrowie ludzi.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem z dnia 29.04.2016 r. znak: WOOŚ-II.4240.143.2016.SL wyraził opinię, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

 

 

Planowane przedsięwzięcie wymienione jest w  § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Analizując wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że   inwestycja polega na przebudowie dwóch dróg powiatowych nr 1327F i 1330F. Obszar na którym jest planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest na działkach nr 547, 75, 68/3, 70, 66 – stanowiących pas drogi powiatowej nr 1327F; nr 67, 110/1, 546 - stanowiących pas drogi powiatowej nr 1330F i nr 104, 110/2 – stanowiących pas drogi gminnej. Łączna długość planowanych do przebudowy ww. dróg wynosi ok. 1,8 km. Zakres robót obejmował będzie: przebudowę nawierzchni, przebudowę skrzyżowań, budowę chodników, budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę zjazdów oraz wykonanie oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.Planowane przedsięwzięcie zostało zaliczone do inwestycji celu publicznego.

Uwzględniając łączne uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określone w art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz             o ocenach oddziaływania na środowisko, po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji oraz przedłożonej karty informacyjnej, stwierdzono, że nie jest ono zlokalizowane na obszarach wodno – błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich i leśnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior                  i obszarach ochrony uzdrowiskowej, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów lub ich siedlisk ani siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym na obszarach Natura 2000. Najbliższym obszarem chronionym jest Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Rynna Jezior Obrzańskich PLH 080002 położonym ok. 25 m od projektowanego przedsięwzięcia. Po przeanalizowaniu miejsca usytuowania przedsięwzięcia względem obszarów Natura 2000 stwierdzono, że zarówno etap realizacji inwestycji jak                    i późniejsza eksploatacja nie będą miały negatywnego wpływu na obszar Natura 2000 i cele ochrony, dla którego zostały one wyznaczone. Ponadto działki o nr ewidencyjnym 110/2 i 546         w obrębie Lubikowo wchodzące w zakres projektowanego przedsięwzięcia położone są w granicy Pszczewskiego Parku Krajobrazowego, obszarze chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe w celu zachowania, popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju. Reżim ochrony tej formy ochrony przyrody ustanowiony został na podstawie ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1651 ze zm.) i zawarty w Rozporządzeniu Nr 22 Wojewody Lubuskiego z dnia 15 listopada 2004 r. (Dz.Urz. Województwa Lubuskiego z 2004 r. Nr 91, poz. 1358). Zgodnie z §2 ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia na terenie Pszczewskiego Parku Krajobrazowego zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy          z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Z kolei zgodnie z §2 ust.2 pkt 4 ww. rozporządzenia powyższy zakaz nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego.     

 

Ze względu na charakter przedsięwzięcia i lokalny zasięg możliwego oddziaływania nie przewiduje się wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Uciążliwości wynikające z fazy realizacji inwestycji będą polegały głównie na emisji zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu spowodowanych pracą sprzętu, a także pojazdów podczas prowadzenia prac budowlanych. W trakcie prac będą powstawały typowe odpady budowlane, których wytwórcą będzie wykonawca usług budowlanych. Na etapie budowy powstawać będą także ścieki bytowe, które będą odprowadzane do zbiorników kabin przenośnych.

 

Wymienione uciążliwości będą miały charakter krótkotrwały, nieznaczący, lokalny, odwracalny i ograniczony wyłącznie do prac budowlanych związanych  z jego realizacją. Wody opadowe i roztopowe z przebudowywanych dróg zostaną odprowadzone do nowo projektowanej kanalizacji deszczowej. W związku z powyższym należy uznać, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Przedsięwzięcie, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji nie będzie wpływało na zmiany klimatu w rejonie inwestycji. W przypadku omawianego prze3dsięwzięcia nie zmienią się warunki klimatu lokalnego. 

 

Po zastosowaniu rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych przewidzianych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, oddziaływanie przedmiotowej inwestycji nie powinno powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji lub energii                w środowisku oraz pogorszyć stanu środowiska naturalnego. Jednocześnie zasięg oddziaływania przedsięwzięcia na etapie realizacji i eksploatacji będzie miał charakter wyłącznie lokalny.

Biorąc pod uwagę aspekt lokalizacyjny, skalę, charakter, skutki działań, jakie miałyby się znaleźć w przedmiotowym projekcie, a także po wnikliwej analizie uwarunkowań realizacji planowanej inwestycji, zważywszy na uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy o ooś,  stwierdzono brak możliwości znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 

 

W związku z tym orzeczono jak w sentencji.

 

Pouczenie

       Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

       w  Gorzowie Wlkp. w terminie 14 dni od daty otrzymania za moim pośrednictwem.

 

 

 

                                                                                                                      Wójt Gminy

                                                                                                          /-/ Bartłomiej Kucharyk

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

 

Otrzymują:

1. Piotr Klepczyński

    Jenin ul. Wojska Polskiego 23

    66-450 Bogdaniec

2. strony postępowania wg 49 Kpa

3. tablica ogłoszeń m. Lubikowo

4. tablica ogłoszeń tut. Urzędu

5. a/a

 

 

 

Zwolnione z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 pkt 2

ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

(Dz.U.z 2015, poz. 783 ze zm).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        Załącznik

                                                                              do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

                                                                           znak: RGG.6220.3.6.2016 z dnia 30.05.2016 r.

            

 

             Charakterystyka przedsięwzięcia.

 

            Planowana inwestycja drogowa składa się z dwóch odcinków dróg powiatowych nr 1327F     i 1330F.

a)      Przebudowa drogi powiatowej nr 1327F przebiegająca w terenie zabudowanym przez wieś Lubikowo o długości ok. 1.0 km polegająca na przebudowie nawierzchni z brukowca na  nawierzchnię z betonu asfaltowego, przebudowie skrzyżowania z drogą powiatową nr 1330F wraz z budową chodników, budową kanalizacji deszczowej, przebudową zjazdów oraz oznakowaniem pionowym, poziomym i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

b)      Przebudowa drogi powiatowej nr 1330F przebiegającej na terenie niezabudowanym (tereny rolnicze) o długości ok. 800m polegająca na przebudowie drogi o nawierzchni z tłucznia na nawierzchnię z betonu asfaltowego wraz przebudową skrzyżowania z drogą gminną  budową chodników, przebudową zjazdów oraz oznakowaniem pionowym, poziomym            i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę drogi powiatowej nr 1327F na odcinku od wlotu do wsi Lubikowo od strony Międzyrzecza (km 0+000) do wylotu z Lubikowa (km 1+000). Przebudową objęty będzie cały odcinek o nawierzchni z brukowca.

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na:

- rozbiórce istniejącej nawierzchni z brukowca wraz ze zjazdami (sprzęt: koparko-ładowarki, młoty pneumatyczne, samochody samowyładowcze),

- wycince kolidujących drzew i krzewów (sprzęt: piły spalinowe, sprzęt leśny, ciągniki, samochody samowyładowcze),

- zdjęcie warstwy humusu z obszaru przewidzianego pod roboty ziemne ( sprzęt: koparki, spychacze, samochody samowyładowcze),

- wykonanie wykopów i nasypów drogowych (sprzęt: koparko-ładowarki, samochody samowyładowcze),

- wykonywanie kanalizacji deszczowej (dowóz elementów prefabrykowanych – studni z zakładu prefabrykacji – sprzęt: koparko-ładowarki, samochody samowyładowcze, zagęszczarki płytowe)

- zagęszczenie podłoża gruntowego pod nowe konstrukcje nawierzchni  (sprzęt: zagęszczarki płytowe, walce)

 -ułożenie warstw wzmacniających podłoże z kruszyw stabilizowanych cementem (sprzęt: koparko-ładowarki, zagęszczarki płytowe, walce, samochody samowyładowcze),

- ułożenie warstw podbudowy z kruszywa (dowóz kruszywa z dokopu) - sprzęt: koparko-ładowarki, zagęszczarki płytowe, walce, samochody samowyładowcze

- ułożenie warstwy z betonu asfaltowego na jezdni (dowóz materiału z wytwórni mas bitumicznych sprzęt: rozściełacze mas bitumicznych, walce wibracyjne, samochody samowyładowcze),

- układanie nawierzchni z kostki betonowej (dowóz z wytwórni betonowych elementów prefabrykowanych sprzęt: samochody ciężarowe z urządzeniami wyładowczymi, zagęszczarki płytowe),

- układanie nawierzchni z kostki kamiennej (dowóz z kamieniołomów - sprzęt: koparko-ładowarki, samochody samowyładowcze, zagęszczarki płytowe),

- wykonanie poboczy gruntowych (sprzęt: koparki, spychacze, samochody samowyładowcze, zagęszczarki płytowe),

- umocnienie poboczy, skarp, terenów zielonych poprzez humusowanie (sprzęt: koparki, samochody samowyładowcze),

- ewentualne umocnienie skarp poprzez darniowanie i brukowanie (darnina i bruk z dowozu - sprzęt: samochody samowyładowcze.

 

Rodzaje nawierzchni:

jezdnie dróg – beton asfaltowy

chodniki – kostka betonowa lub kostka kamienna,

zjazdy – kostka betonowa lub kostka kamienna,

 

Rodzaje materiałów które będą użyte do realizacji planowanej inwestycji:

- beton asfaltowy,

- prefabrykaty betonowe i żelbetonowe (krawężniki, obrzeża, ścieki, rury betonowe, przepusty),

- rury PVC lub betonowe,

- kruszywo kamienne,

- beton cementowy,

- piasek,

- humus.

 

 

 

 

 

                                                                                                          Wójt Gminy

                                                                                              /-/ Bartłomiej Kucharyk